Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller (2002)

Poster - Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller
Officiell hemsida
Trailer 1
Regi George Lucas
Manus George Lucas, Jonathan Hales
Medverkande Samuel L. Jackson, Frank Oz, Christopher Lee, Pernilla August, Ewan McGregor, Natalie Portman, Jack Thompson, Temuera Morrison, Hayden Christensen, Ian McDiarmid, Anthony Daniels
Genre Action / Sci-fi / Äventyr
Biopremiär 2002-05-16
Videopremiär 2002-11-15
Dvdpremiär 2002-11-15
Skribent Johan Wennström
Betyg Betyg 1 av 5 (1) Underkänd
Publicerad Tisdag 14 maj 2002

När senator Amidala’s skepp ankommer till Republikens huvudstad utsätts det för en attack och ett flertal människor dör. Amidala’s ärende till huvudstaden är att delta i en diskussion med senaten om huruvida Republiken skall rekvirera en armé eller inte, en armé av högsta klass att användas i offensiva syften mot en grupp illasinnade separatister som hotar Republiken. Det är också denna grupp av separatister som ligger bakom attacken mot Amidala, deras mål är att bryta sig ur Republiken. Jedirådet utser jediriddaren Obi-Wan Kenobi och hans lärling Anakin Skywalker att agera livvakt åt senator Padmé Amidala, före detta drottning över planeten Naboo. Ännu ett försök att avsluta Amidala’s liv inträffar och misstankar riktas mot den ondskefulle Greve Dooku och prisjägaren Jango Fett. Dooku pekas även ut som ledaren för separatisterna. Obi-Wan och Anakin tvingas gå skilda vägar då Amidala återvänder till sin hemplanet Naboo för att söka skydd där, tätt följd av Anakin. Obi-Wan startar en utredning för att finna den ansvarige för de två mordförsöken och snart stöter han på en fullt stridsklar klonarmé, beställd av någon högt uppsatt i Republiken. Detta är i högsta grad förvånande då planer på en republikansk armé inte ens har lämnat idéstadiet.

Det har gått tio år sedan Padmé Amidala och Anakin Skywalker träffades, då Handelsfederationen försökte invadera Naboo. När de nu återförenas spirar kärleken emellan dem men Anakin fruktar att jediregler förbjuder honom att älska Padmé. Då hans mor kidnappas och dödas av stamfolk på Anakin's hemplanet Tatooine brister någonting inom honom, han utlöser sitt hat och sin rädsla. Inom kort ligger vägen till den mörka sidan öppen.

Ett krig mellan separatisterna och Republiken verkar oundvikligt och då våra tre hjältar blir tillfångatagna av Greve Dooku bryter kriget ut. Republikens jediriddare tvingas ta hjälp av den fruktansvärda klonarmén (arméns soldater är viljelösa mördare klonade från prisjägaren Jango Fett) som utan att tveka sluter upp kring och försvarar Republiken under ledning av senator Palpatine, nu Republikens envåldshärskare, och jedirådets vise; Yoda. Till slut måste Obi-Wan och Anakin möta ondskan i en duell på liv och död mot Dooku. Till sin hjälp har de en jediriddares främsta stridsmedel: ljussabeln och Kraften.

1977 gjorde något så ovanligt som en science-fiction film entré, mitt ibland 1970-talets neurotiska New York-bor, gangsters och ”easy riders”. Stjärnornas Krig var ett projekt som ingen ville ta i med tång eller ens trodde på, sci-fi var utdött i Hollywood. Skeptikerna väntade sig en sunkig rymdrulle a lá Plan 9 From Outer Space (1958, utnämnd till världens, genom tiderna, sämsta film) där man ser de linor som rymdskeppen hänger i. Vad som visades på de amerikanska biodukarna den där onsdagen i maj 1977 var någonting helt annat, det var en trollbindande, episk rymdsaga som endast skulle överträffas av sin andra uppföljare Jedins återkomst (1983). Filmen tog hela världen med storm, människor förundrades över Leias skönhet, Han Solo’s kvickhet och Luke Skywalkers mod. Det var ett förstklassiskt äventyr av bästa matinéklass som fortfarande håller idag. Hela trilogin som sträckte sig över åren 1977-1983 blev fantastiskt framgångsrik och räknas till tre av historiens mest inkomstbringade filmer. Efter den sista filmen, från –83, gjordes ett antal spin-off filmer samt en TV-serie (Ewoks från 1985-1987) om de små, gulliga Ewok-björnarna i Jedins återkomst. Även de två robotarna R2-D2 och den cyniske C3PO fick en egen TV-serie (Droids från 1985-1986). Det var det enda vi fans kunde se från de underbara världarna i Stjärnornas Krig, fram till 1999 då Episod 1: Det mörka hotet slog igenom stort både på europeiska och amerikanska biodukar. Men besvikelsen hos den ursprungliga trilogins fans var omfattande, burop kunde höras ända upp till Lucas hem och arbetsplats Skywalker Ranch i Kalifornien. Det som folk klagade på mest var figuren Jar-Jar Binks, en halv-digitaliserad karaktär som mest snubblade och talade underligt, ett uselt försök att tillföra en ny Chewbacca till den nya filmen. Episod 1: Det mörka hotet blev i mångt och mycket ett fiasko.

Trots detta ville George Lucas göra ännu en film i serien, Episod II: Klonerna anfaller har premiär den 16 maj i år. Till dem som har tältat i dagar utanför Sveriges biografer efter biljetter kan jag bara säga en sak: ni har kastat bort både tid och biljettpengar i sjön. Den nya filmen om ätten Skywalker håller helt enkelt inte måttet.

Filmen bygger på en (till skillnad från de ursprungliga filmerna episod IV, V och VI) väldigt, väldigt tunn handling under den ovanligt fantasilösa titeln Klonerna anfaller. Historien är inte det minsta engagerande och hjälps inte direkt upp av den usla dialogen som många, annars duktiga skådespelare, tvingas framföra och egentligen finns det ingenting utöver filmens titel som binder ihop den med –70 och –80-talens sprakande saga. På ett sätt underminerar regissören Lucas både de nya episod I och II med mytologiska luckor som han inte verkar ha brytt sig vidare om, ett tydligt exempel är att den gamle Obi-Wan säger till Luke Skywalker i Rymdimperiet slår tillbaka (1980) att han var lärling till Yoda men i Episod 1: Det mörka hotet visar det sig att Obi-Wan var i själva verket lärling till en viss Qui-Gonn (spelad av Liam Neeson). Sådana saker kryllar det av i Episod II. Ett annat tydligt misstag med att göra dessa ”prequels” (filmer som utspelar sig innan originalfilmen) är att man ständigt undrar hur tekniken har kunnat gå bakåt i galaxen i de ursprungliga filmerna som utspelar sig efter dessa tre nya filmer. Han Solo’s Millennium Falcon påminner om en bit skrot jämfört med de skepp som används i den nya trilogin.

Ett annat grovt misstag som Lucas upprepade gånger begår är att han använder den nya datatekniken till överdrift. Nästan allting i den nya filmen förutom skådespelarna är dataanimerat. Allting, skeppen, städerna, varelserna, vapen etc. Själv saknar jag de raffinerade dockorna från 1977, vilka framstår som mer levande jämfört med den nya teknikens ritade monster. George Lucas har även pressat in en liten bit romantik i filmen, mellan Anakin och Padmé. Dessa romantiska scener är någonting av de sämst regisserade jag har sett, klyschorna står som spön i backen och man sätter nästan i halsen när Hayden Christensen (Anakin) ler sitt sliskiga leende mot den undersköna Natalie Portman. Skådespelarprestationerna är också någonting som jag måste framföra kritik mot. De som inte är dataanimerade gör ett undermåligt jobb och det är egentligen endast två skådespelare som är riktigt bra: Natalie Portman (Leon från 1994) i rollen som Padmé Amidala och Ewan McGregor (Trainspotting från 1996) som Obi-Wan Kenobi.

Krigsscenerna är någonting som Episod II har blivit hyllad för och även jag måste erkänna att dessa scener ÄR välgjorda och imponerande men det är å andra sidan inga scener som hör hemma i Lucas rymdsaga. Under filmens sista tjugo minuter liknar det mest ”Stjärnornas Krig möter Black Hawk Down”. Detta är mycket synd men tyvärr ett faktum. Jag tror att det är dags att inse att vi aldrig kommer att få återse kvalitén som fanns i de ursprungliga filmerna och ge upp hoppet om Episod III (preliminär premiär år 2005). Men å andra sidan, varför ge upp ett vinnande koncept? Hoppet om en fantastisk del III känns långt, långt borta.

20 kommentarer på “Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller”

» Skriv kommentar

jaa,har bara sett den sista minuten av filmen,och snuttar då och då,men det verkar ju lovande...

Av Messiah 2002-05-14 00:00

nu lär väl ille klaga igen.. men ja vill bara säga att jag har en del förväntningar på denna film, dels har jag hört folk säga att den var bra och så, sen så har jag kommit in lite i det här star wars stuket nu när dom har sänt filmerna på 4;an så har ju intresset åter blossat upp! jaja vi får väl se...

Av jone 2002-05-14 00:00

Johan, hur kan du ge Star Wars Episod 2 betyg 1 och Sagan om Ringen betyg 2? Du e ju värre än Hans Wiklund ;)

Av David 2002-05-15 00:00

håller verkligen med David här,man får ju inte direkt en positiv inställning till filmerna med denne som rescensent,han verkar ju inte gilla science fiction och andra genrer som spänner över de naturliga gränserna ihuvud taget,Wiklund hade iallafall get den en tvåa för bra effekter!

Av Messiah 2002-05-15 00:00

Från recensenten! Jag skulle vilja ta tillfället i akt och försvara mig mot både Messiah och David. Jag tycker mycket om sci-fi. Jag älskar filmer som "Alien", "Blade Runner" och de ursprungliga Star Wars-filmerna - dessutom är jag en stor fan av både "Twin Peaks" som "X-Files"! Jämförelsen med Hans Wiklund ställer jag mig ganska skeptiskt till - skulle våra sätt att recensera film vara lika?

Av JohanW 2002-05-15 00:00

*suck* gå in på www.aintitcoolnews.com och få en TOTALT annorlunda recension. vem ska man tro på? får väl lita på sitt eget omdöme.

Av smilla 2002-05-15 00:00

Skådespeleriet kanske var ett skämt, men effekterna,..nu förtiden går man ju nästan bara på bio ENBART för det,och då kan man banne mig betygsätta dem mer än själva innehållet.Hollywood=Entertainment

Av Messiah 2002-05-15 00:00

Jag var på premiären av Episode II i natt på Royal i Malmö. Den biografen rockar fett, mega duk och så klart Lucas egna THX system. Vilken jävla känsla det var att sitta där när hela publiken klappade händerna typ 20 ggr under filmens gång. Jag tyckte att Episode I "sög" tack vare den jävla ankan Jar-Jar Binks, men det ser ut som om George Lucas har lyssnat på sina fans. Jar-jar var med i max 10min. Jag gav filmen 5av5, för jag tyckte den var oerhört bra. Visst kärleks scenerna är skit tråkiga men effekterna och Yoda hjälpte upp filmen till en 5:a. =)

Av wibstyle 2002-05-16 00:00

hmm börjar bli lite skeptiskt till vujer. Sagan om Ringen var den bästa filmen var den bästa filmen jag har sett och det verkar som om ja inte är ensam om att tycka det... den sågades rakt igenom med en två. Nu StarWars Episode 2 som fått en etta!! va e detta? tycker ni borde skaffa några fantasy och sci-fi skribenter som kan resensera såna här filmer istället. De kanske inte får ett sånt dåligt intryck bara vid åsynen av affishen...

Av Tabasco 2002-05-16 00:00

Det är ju för tragiskt att ni reducerat Star Wars till effekter.. men det är klart om det är som ni säger, att ni enbart går på bio för effekternas skull förstår jag om ni ger sådana här filmer en femma. Vi som fortfarande uppskattar en story är kanske inte lika muntra.

Av randomize 2002-05-16 00:00

Star Wars har ju en alternativ recension också (som skickades in efter den här), och i den skriver JAG vad jag tycker.

Av David 2002-05-16 00:00

Det verkar som om det är många delade meningar om denna film... har inte sett den ännu men ser fram med spänning emot det.

Av Blixa 2002-05-17 00:00

Behaglig återkomst fast fortfarande dialogproblem, det känns tämligen segt och förutsägbart, men det är kanske trots allt inte det viktigaste , ty det är ju en saga! Och det här episoden känns klart bättre än den förra , om man nu ska försöka se objektivt på den här sagan(vilket jag har svårt för!). Kärleken och dragningarna till det onda var ju huvudingrediensen i denna del och det var hyggligt bra skillsrat , sen till det starkare, vi får se både mace windu OCH yoda på slagsfältet, och det drar upp betyget. Slutligen en helt ok del av en fantastisk saga.

Av caga 2002-05-17 00:00

efter att ha läst den här recensionen innan jag såg filmen så kunde jag antagligen inte bli mycket annat än positivt överaskad.. men jag hade ändå väntat mej en ganska bra film.. och det var vad jag fick! mycket bättre än episode 1, kanske inte den bästa filmen jag sett men klart sevärd, gillade slutet på den här också, spänningen steg en aning om man längtar efter 3;an, detta var något ettan saknade, vilken antagligen kan vara svaret till det inte allt för stora intresset inför denna films premiär! en 3;a får den!

Av jone 2002-05-19 00:00

Känner härmed att jag inte kan hålla tyst längre. Jag vill bara sticka ut hakan en aning mitt i denna pajkastning på de stackars recensenter som gett Episode II det höra respektive låga betyget. Som gammal (nu vilande) Vujerrecensent så har jag själv erfarenhet av det här med recensions skrivande, och måste få säga att en recension, är bara en människas åsikt om filmen, inget annat. För läsaren kan recensionen fungera som en vägvisare, ett sätt att få ett hum om filmens helhet och vilka brister respektive fördelar filmen har enligt den recensenten. En recension bör alltså aldrig tas som en definitiv dom på hur bra/dålig just den filmen är. Jag personligen vill lägga mig någonstans mellan de två Vujer-recensionerna av Episode II, men jag hittar saker i de båda recensionerna som jag håller med om, och andra saker som jag inte alls håller med om. Inte ens det "allsmäktiga" IMDB (Internet Movie Database) där snittbetyget på en film avgörs av tusentals läsares recensioner, kan tas som något slutgiltigt betyg. Jag har själv börjat undvika att läsa recensionerna på förhand, eftersom det på många håll avslöjas alltför mycket om filmernas handling än jag egentligen velat veta, så jag brukar läsa recensionerna efteråt för att se hur väl åsikten stämmer med min egen. Nåväl, vad jag ville ha sagt med detta är att: Din åsikt om en film kan vara lika rätt för dig, som den är fel för någon annnan. Ta recensionerna för vad de är, åsikter att vägledas av och inte slutgiltiga domar. Tack för ordet. Johan Ohlsson

Av Woosley 2002-05-20 00:00

Jag håller med Johan i största allmänhet men ger dock filmen en 2a i betyg.Filmen skulle ha lyfts enormt mycket om någon som kan regissera skådisar också hade fått regissera istället för Lucas som tyvärr inte behärskar den biten.Storyn är igentligen ok men den är dåligt berättad och framförs av färglösa skådisar med få undantag.Natalie Portman är alltid bra och skotten Mcgregor e ok som Ben Kenobi.Tyvärr så är han som spelar Anakin ruskigt usel och en mega tabbe av Lucas då han valde denna genomkassa skådis i en av sagans viktigaste karraktärer.Dessa två "nya" episoder saknar allt det som dom "gamla" Starwars filmerna hade.Jag antar att Lucas genom att än en gång välja okänd skådis för huvudrollen hoppades på samma lyckokast som han fick med Han Solo stjärnan H. Ford, men misslyckades totalt.Ärligt talat så tror jag att en sådan som Leonardo DiCaprio hade lyft rollen som Anakin och gett honom enorm utstrålning och tyngd.Han hade definitivt varit värd sitt gage.Faktum är att han säkert inte hade varit dyrare än b-skådisen Christensen , då alla drömmer om att få medverka i filmhistoriens största succe och saga,Jag hoppas att Lucas överlåter regi jobbet till någon begåvad till Episode 3 , någon som ge tillbaka denna film den storhet som dom gamla filmerna hade och för alltid kommer att ha.Sedan är det ren bullshit att påstå att enbart någon som "gillar" fantasi o dylikt också skall recensera dessa filmer.Är det dåligt så är det och som filmälskare så vill man inget hellre än att denna film skall vara skitbra, så det gör ont att behöva såga i något så heligt som en av Starwars filmerna

Av Doohan 2002-06-04 00:00

Såg Ep2 igår, lite sent men som man säger, bättre sent än aldrig. Tyckte den var helt ok... det är ju ett upplyft sedan Ep1 men man lyckas inte nå samma nivå som i Ep4-6. Men felet ligger inte i historien som jag tyckte var mycket bra om aningen krystad dialog ibland. Som så många andra har sagt så är det på skådespelarana det hela faller. Men det var många scener som dök upp som jag bara i min vildaste fantasier hoppats någonsin få se. Tex Yoda i en strid med ljussabeln!! woho! det såg ju aningen dataspelstöntigt ut men oj viken upplevelse... är det inte lite underligt egentligen att han rör sig som en pensionär i vanliga fall men blir en bumbybjörn så fort att drar upp ljussabeln? Som avslutning måste jag säga att det fanns många wow-tillfällen i filmen som jag faktiskt tyckte var riktigt bra. Allt som allt blir det en 3:a.

Av Blixa 2002-06-05 00:00

håller ju på o spy över all patetisk romantik, mådde fan dålit när ja kom ut från biografen... nej, inte riktigt men de va för patetiskt... den var även lite seg då och då och hayden är ju inte världens bästa skådis dirket (o när jag märker det, då är det riktigt illa)... men filmen är hur som helst helt ok och chansen för att ja köper den när det blir möjligt är rätt stor...

Av Slim Tony Ten Toes 2002-06-30 00:00

Tillomed sämre än ettan! Tråkig, sämst handling, och återigen: filmens action är det enda som är bra. En 1:a! Klaga om ni vill, men högre betyg än så ger jag den inte!

Av Anonym 2007-05-09 18:42

asså jag tycker ni dömmer fel , för det första är hayden christensen perfekt för rollen , han spelar den bra och han ser bra ut , jag menar hade lucas tatta decaprio så hade man ju bara tänkt på han och inte på filmen dessutom är hayden mycket snyggare än dicaprio! jag älskar denhär filmen!

Av Anonym 2008-02-04 17:42

Skriv kommentar till “Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller”










OBS! Kommentarer innehållande länkar eller BBCode kommer automatiskt raderas pga spam.

Filmfakta

Originaltitel
Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
Premiärår
2002
Distributör
SF Video
Ursprungsland
USA
Speltid
143 min
Läsarbetyg
Betyg 3
3.2/5 (52 röster)

Ditt betyg

Vad tyckte du om filmen?

Besök läsartoppen, en topplista baserad på hur Vujers läsare röstat!

Liknande filmer

Senaste kommenterade

Senaste recensionerna

Senaste recensionerna på Vujer.

Kallt byte
Kallt byte

Air guitar nation
Air guitar nation

Dog bite dog
Dog bite dog

Kidulthood
Kidulthood


Page shadow